Assoz. Prof.in dott.ssa mag.a phil. habil. Evi Agostini Agostini, PhD


Assoz. Prof. Dott.ssa.mag. Dott. ric. Evi Agostini

Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 321

T: +43-1-4277-60023
M: +43-664-8176416
evi.agostini@univie.ac.at

Consultation hour: Wednesday 11:00–12:00, appointments are required.

Current teaching activities


Main Areas of Research

  • Learning and Teaching Research
  • Responsive School Development
  • Aesthetic Education
  • Pedagogical Ethos
  • Sustainable Development Goals (SDGs)

 

Fields of Activity

  • Co-leader of the international project „Teaching the Global Goals: Exploring synergies between teacher education programmes and the Sustainable Development Goals – Teach4Reach“ (2021-2023)
  • Teaching at the Department of Teacher Education and the Department of Education
  • Lecturing and networking activities in the above-mentioned areas (e. g. Network Vignette- and Anecdote Research)

 

Scientific Profile

 

 

Publications

Showing entries 1 - 20 out of 106
Agostini E, (ed.), Peterlini HK, (ed.), Donlic J, (ed.), Kumpusch V, (ed.), Lehner D, (ed.), Sandner I, (ed.). Die Vignette als Übung der Wahrnehmung: Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns. Leverkusen-Opladen: Barbara Budrich, 2023.

Agostini E, Peterlini HK. Einführung: Vier Schritte zur pädagogischen Professionalisierung. In Agostini E, Peterlini HK, Donlic J, Kumpusch V, Lehner D, Sandner I, editors, Die Vignette als Übung der Wahrnehmung: Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns . Barbara Budrich. 2023. p. 7-14

Agostini E, Bube A, Meier S, Ruin S. Erfahren, erfahrener, professionell…? Diskurse und Forschungsdesiderata rund um Erfahrungsorientierung im Bereich der Professionalisierung von Lehrpersonen. In Profession(alisierung) und Erfahrungsanspruch in der Lehrer*innenbildung. Vol. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung. Weinheim: Beltz Juventa. 2023. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung).

Agostini E, Bube A, Meier S, Ruin S. Gemeinsamkeiten – Differenzen – weiterführende Perspektiven. Ein mehrperspektivischer Blick auf Erfahrung im Kontext von Professionalisierung. In Profession(alisierung) und Erfahrungsanspruch in der Lehrer*innenbildung. Vol. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung. Weinheim: Beltz Juventa. 2023. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung).

Agostini E. Lernseitigkeit als Paradigmenwechsel in der Unterrichtsentwicklung: Theoretische Fundierung, Potenziale und Grenzen. In Jesacher-Rößler L, Kemethofer D, editors, 10 Jahre Regelschule – Befunde und Erkenntnisse zur (Neuen) Mittelschule. Münster: Waxmann Verlag. 2023

Agostini E. Menschenbilder (Anthropologie). In Huber M, Döll M, editors, Bildungswissenschaft in Begriffen, Theorien und Diskursen. Wiesbaden: Springer VS, Wiesbaden. 2023

Agostini E, (ed.), Peterlini HK, (ed.), Donlic J, (ed.), Kumpusch V, (ed.), Lehner D, (ed.), Sandner I, (ed.). Nuove prospettive di professionalizzazione dell’agire pedagogico: La vignetta come esercizio di percezione. Barbara Budrich, 2023.

Rathgeb G, Agostini E, Schwarz JF. Phänomenologische Vignetten fachdidaktisch lesen. Perspektiven erfahrungsorientierter Bildungsforschung für die Deutschdidaktik. In Odendahl J, Caroline B, editors, Fachdidaktik:en. Zum Selbstverständnis einer (?) akademischen Fachdidaktik: Ziele, Forschungsfelder und Methoden. Waxmann Münster. 2023

Agostini E, Mian S, Öztürk N, Zadra C. Professionalisation through research? Phenomenological vignettes as an innovative professionalisation tool in education. In TEPE Book Series: Enhancing the value of teacher education research: Implications for policy and practice. Brill. 2023

Agostini E, Bube A, Meier S, Ruin S. Profession(alisierung) und Erfahrungsanspruch in der Lehrer*innenbildung. Weinheim: Beltz Juventa, 2023. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung).

Agostini E, (ed.), Peterlini HK, (ed.), Donlic J, (ed.), Kumpusch V, (ed.), Lehner D, (ed.), Sandner I, (ed.). The vignette as an exercise in perception: On the professionalisation of educational practice . Barbara Budrich, 2023.

Agostini E, Öztürk N, Prummer S, Schatz V, Symeonidis V, Thielmann A. Vignette. Die Vignette als Reflexionsinstrument. In Agostini E, Peterlini HK, Donlic J, Kumpusch V, Lehner D, Sandner I, editors, Die Vignette als Übung der Wahrnehmung: Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns. Barbara Budrich. 2023. p. 36-44

Agostini E, Peterlini HK. Vignette Research: An Austrian phenomenological approach to empirical research. In Feldges T, editor, Education in Europe: Contemporary Approaches across the Continent. London: Routledge. 2023. p. 130-140

Agostini E, Schratz M, Eloff I. Vignette Research: Research Methods. London: Bloomsbury Academic, 2023.

Eloff I, Agostini E, Dittrich A-K, Mathabathe K. Vignettes of Gender Equality, Wellbeing and Teaching. In Mayer CH, Vanderheiden E, Braun-Lewensohn O, Chen G, Sueda K, Mangolothi B, Safdar S, Kim S, editors, Women Empowerment for a Sustainable Future World: Transcultural Positive Psychology Perspectives. Springer VS. 2023

Agostini E, Symeonidis V. "Beyond the reach of teaching" – Differentiating the role of phenomenologically oriented vignettes in learning and teaching from phenomenon-based learning. In Wissema JG, Yülek MA, editors, Towards Third Generation Learning and Teaching: Contours of The New Learning. Anthem Press. 2022. p. 111-123


Showing entries 1 - 20 out of 106