Assoz. Prof.in dott.ssa mag.a phil. habil. Evi Agostini Agostini, PhD
Assoz. Prof. Dott.ssa.mag. Dott. ric. Evi Agostini
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 321
Consultation hour: by appointment via mail.
Main Areas of Research
- Learning and Teaching Research
- Responsive School Development
- Aesthetic Education
- Pedagogical Ethos
- Sustainable Development Goals (SDGs)
Fields of Activity
- Leader of the FWF-project „Teaching the Good Life: Theory, Policy and Practice in Education as a Means of Improving Quality of Life in the 21st Century (EQoL)“ (12/2023-11/2026)
- Co-leader of the international project „Teaching the Global Goals: Teaching the Global Goals: Leveraging teacher educators’ professionalism for sustainable development – Teach4Reach 2.0“ (10/2023-09/2024)
- Teaching at the Department of Teacher Education and the Department of Education
- Lecturing and networking activities in the above-mentioned areas (e. g. Network Vignette- and Anecdote Research)
Scientific Profile
- Curriulum Vitae, short (PDF)
- Curriulum Vitae, long (PDF)
Publications
Montanari S, Agostini E, Francesconi D. Are We Talking about Green Skills or Sustainability Competences? A Scoping Review Using Scientometric Analysis of Two Apparently Similar Topics in the Field of Sustainability. Sustainability (Switzerland). 2023 Sep 25;15(19):1-25. 14142. doi: 10.3390/su151914142
Eloff I, Agostini E, Dittrich A-K, Mathabathe K. Vignettes of Gender Equality, Wellbeing and Teaching. In Mayer CH, Vanderheiden E, Braun-Lewensohn O, Chen G, Sueda K, Mangolothi B, Safdar S, Kim S, editors, Women Empowerment for a Sustainable Future World: Transcultural Positive Psychology Perspectives. Springer VS. 2023. p. 617-628 Epub 2023 Jul 9. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-031-25924-1_38
Agostini E. Menschenbilder (Anthropologie). In Huber M, Döll M, editors, Bildungswissenschaft in Begriffen, Theorien und Diskursen. Wiesbaden: Springer VS, Wiesbaden. 2023. p. 369-376
Agostini E, (ed.), Peterlini HK, (ed.), Donlic J, (ed.), Kumpusch V, (ed.), Lehner D, (ed.), Sandner I, (ed.). Η βινιέτα ως άσκηση αντίληψης: Μία προσέγγιση για την επαγγελματοποίηση της παιδαγωγικής δράσης. Barbara Budrich, 2023.
Agostini E, (ed.), Peterlini HK, (ed.), Donlic J, (ed.), Kumpusch V, (ed.), Lehner D, (ed.), Sandner I, (ed.). Die Vignette als Übung der Wahrnehmung: Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns. Leverkusen-Opladen: Barbara Budrich, 2023. 112 p. doi: 10.3224/84742662
Agostini E, Peterlini HK. Einführung: Vier Schritte zur pädagogischen Professionalisierung. In Agostini E, Peterlini HK, Donlic J, Kumpusch V, Lehner D, Sandner I, editors, Die Vignette als Übung der Wahrnehmung: Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns . Barbara Budrich. 2023. p. 7-14
Agostini E, Bube A, Meier S, Ruin S. Erfahren, erfahrener, professionell…? Diskurse und Forschungsdesiderata rund um Erfahrungsorientierung im Bereich der Professionalisierung von Lehrpersonen. In Agostini E, Bube A, Meier S, Ruin S, editors, Profession(alisierung) und Erfahrungsanspruch in der Lehrer*innenbildung. Vol. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung. Weinheim: Beltz Juventa. 2023. p. 7-17. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung).
Agostini E. Fokus auf Leib und Lebenswelt: Perspektiven der Professionalisierung pädagogischer Wahrnehmung. Sonderpädagogische Förderung heute. 2023;237-247. 68(3).
Agostini E, Bube A, Meier S, Ruin S. Gemeinsamkeiten – Differenzen – weiterführende Perspektiven. Ein mehrperspektivischer Blick auf Erfahrung im Kontext von Professionalisierung. In Agostini E, Bube A, Meier S, Ruin S, editors, Profession(alisierung) und Erfahrungsanspruch in der Lehrer*innenbildung. Vol. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung. Weinheim: Beltz Juventa. 2023. p. 122-150. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung).
Agostini E. Lernseitigkeit als Paradigmenwechsel in der Unterrichtsentwicklung: Theoretische Fundierung, Potenziale und Grenzen. In Jesacher-Rößler L, Kemethofer D, editors, 10 Jahre Regelschule – Befunde und Erkenntnisse zur (Neuen) Mittelschule. Münster: Waxmann Verlag. 2023
Agostini E, (ed.), Peterlini HK, (ed.), Donlic J, (ed.), Kumpusch V, (ed.), Lehner D, (ed.), Sandner I, (ed.). Nuove prospettive di professionalizzazione dell’agire pedagogico: La vignetta come esercizio di percezione. Barbara Budrich, 2023.
Öztürk N, Francesconi D, Agostini E. Pädagogik(en) des guten Lebens im Zeichen der Zeit. Zeitschrift für praktische Philosophie. 2023;10(1):264.
Rathgeb G, Agostini E, Schwarz JF. Phänomenologische Vignetten fachdidaktisch lesen: Perspektiven erfahrungsorientierter Bildungsforschung für die Deutschdidaktik. In Odendahl J, Caroline B, editors, Fachdidaktik:en. Zum Selbstverständnis einer (?) akademischen Fachdidaktik: Ziele, Forschungsfelder und Methoden. Waxmann Münster. 2023. p. 173
Agostini E, Mian S, Öztürk N, Zadra C. Professionalisation through research? Phenomenological vignettes as an innovative professionalisation tool in education. In TEPE Book Series: Enhancing the value of teacher education research: Implications for policy and practice. Brill. 2023
Agostini E, Bube A, Meier S, Ruin S. Profession(alisierung) und Erfahrungsanspruch in der Lehrer*innenbildung. Weinheim: Beltz Juventa, 2023. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung).
Francesconi D, Öztürk N, Agostini E. Quality of life and learning networks in Vienna. An innovative and sustainable approach to living a good life. In Walther CC, editor, Handbook of Quality of Life and Social Change. Springer. 2023
Agostini E. Rezension von: Barbara Fageth: Pädagogischer Takt in der Elementarpädagogik. Problemgeschichtliche Rekonstruktion und empirische Konkretisierung. Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik. 2023;3(99):414.
Baroni S, Agostini E, Gross B, Francesconi D. Risultati preliminari di una revisione sistematica della letteratura internazionale in ambito pedagogico sulla co-occorrenza di sostenibilità, benessere e resilienza. In Educazione Terra Natura Proceedings. 2023
Agostini E, Öztürk N, Prummer S, Schatz V, Symeonidis V, Thielmann A. Vignette. Die Vignette als Reflexionsinstrument. In Agostini E, Peterlini HK, Donlic J, Kumpusch V, Lehner D, Sandner I, editors, Die Vignette als Übung der Wahrnehmung: Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns. Barbara Budrich. 2023. p. 36-44
Agostini E, Peterlini HK. Vignette Research: An Austrian phenomenological approach to empirical research. In Feldges T, editor, Education in Europe: Contemporary Approaches across the Continent. London: Routledge. 2023. p. 130-140