Assoz. Prof.in dott.ssa mag.a phil. habil. Evi Agostini Agostini, PhD
Assoz. Prof. Dott.ssa.mag. Dott. ric. Evi Agostini
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 321
Consultation hour: Wednesday 11:00–12:00, appointments are required.
Main Areas of Research
- Learning and Teaching Research
- Responsive School Development
- Aesthetic Education
- Pedagogical Ethos
- Sustainable Development Goals (SDGs)
Fields of Activity
- Co-leader of the international project „Teaching the Global Goals: Exploring synergies between teacher education programmes and the Sustainable Development Goals – Teach4Reach“ (2021-2023)
- Teaching at the Department of Teacher Education and the Department of Education
- Lecturing and networking activities in the above-mentioned areas (e. g. Network Vignette- and Anecdote Research)
Scientific Profile
- Curriulum Vitae, short (PDF)
- Curriulum Vitae, long (PDF)
Publications
Showing entries 21 - 40 out of 115
Agostini E, Peterlini HK. Vignette Research: An Austrian phenomenological approach to empirical research. In Feldges T, editor, Education in Europe: Contemporary Approaches across the Continent. London: Routledge. 2023. p. 130-140
Agostini E, Schratz M, Eloff I. Vignette Research: Research Methods. London: Bloomsbury Academic, 2023.
Agostini E, Meier S. Vignettenforschung trifft auf Motologie: (Bewegungs-/Sport-)Pädagogische Perspektiven auf Leiblichkeit, Verkörperung und Einverleibung. Motorik. 2023;46(4):193-198.
Agostini E, Oberrauch A, Rathgeb G. Von den Sternen zur Erde und zurück: das pädagogische Potenzial phänomenologischer Vignettenforschung für die Geographiedidaktik. In Laub J, Dickel M, editors, Die Pädagogik der Geographiedidaktik: Pädagogische Grundlagen, Bezüge und Perspektiven der geographiedidaktischen Forschung und des Geographieunterrichts. 2023
Agostini E, Rathgeb G, Saxer B, Waldner N. Wahrnehmen ist mehr als sehen: Das wahrnehmende Potenzial phänomenologischer Vignettenforschung für die Professionalisierung von Lehrpersonen und die Unterrichts- und Schulentwicklung. In Videovignetten - Unterricht professionell wahrnehmen. Verlag Julius Klinkhardt. 2023. (Transfer Forschung - Schule).
Agostini E. Zum Erfahrungsvollzug des Lernens und dessen Implikationen für pädagogisches Handeln: Die phänomenologische Perspektive in Nähe und Differenz zum Pragmatismus. In Christof E, Holzmayer M, Köhler J, Reitinger J, editors, Professionalisierung im Lehrberuf begleiten: Perspektiven auf Lernen und Lehren in Schule und Hochschule. Verlag Julius Klinkhardt. 2023. p. 50-62. (Studien zur Professionsforschung und Lehrerbildung).
Eloff I, Mathabathe K, Agostini E, Dittrich A-K. Teaching the Global Goals: Exploring the Experiences of Teacher Educators in an Online-Environment through Vignette Research. Environmental Sciences Proceedings. 2022 Mar 31;15(5):1–9. doi: 10.3390/environsciproc2022015005
Agostini E, Symeonidis V. "Beyond the reach of teaching" – Differentiating the role of phenomenologically oriented vignettes in learning and teaching from phenomenon-based learning. In Wissema JG, Yülek MA, editors, Towards Third Generation Learning and Teaching: Contours of The New Learning. Anthem Press. 2022. p. 111-123
Rödel SS (Author), Schauer G (Author), Christof E (Author), Agostini E (Author), Brinkmann M (Author), Pham Xuan R (Author) et al.. Ethos im Lehrberuf (ELBE). Manual zur Übung einer professionellen Haltung. Zum Einsatz im hochschuldidaktischen Kontext. Berlin, Innsbruck, Wien: . 2022. doi: https://doi.org/10.18452/24680
Agostini E, Zadra C. Formare insegnanti ad un ethos pedagogico. In Atti SIPED relativi al Convegno Nazionale SIPED di Roma : "La formazione degli insegnanti: problemi, prospettive e proposte per una scuola di qualità e aperta a tutti e tutte". 2022. p. 693-696
Agostini E, Bube A, Rathgeb G. Phänomene des Außergewöhnlichen, Widerständigen und Krisenhaften und ihre Bedeutung für (ästhetische) Bildungsprozesse. Transfer. 2022;(8):43-56.
Gross B, Francesconi D, Agostini E. Ensuring equitable opportunities for socioeconomically disadvantaged students in Italy and Austria during the first wave of the COVID-19 pandemic: A qualitative analysis of educational policy documents. Italian Journal of Educational Research. 2021 Dec 23;(27):27–39.
Symeonidis V, Francesconi D, Agostini E. The EU's Education Policy Response to the Covid-19 Pandemic: A Discourse and Content Analysis. A Discourse and Content Analysis. Center for Educational Policy Studies Journal. 2021 Oct 15;11(Special Issue):89-115. doi: 10.26529/cepsj.1137
Jesacher-Rößler L, Agostini E. Responsive Leadership within Professional Learning Networks for Sustainable Professional Learning. Professional Development in Education. 2021 Jul 18;48(3):364-378. Epub 2021 Jul 18. doi: 10.1080/19415257.2021.1950812
Agostini E, Francesconi D. Introduction to the special issue "embodied cognition and education". Phenomenology and the Cognitive Sciences. 2021 Jul;20(3):417-422. doi: 10.1007/s11097-020-09714-x
Francesconi D, Symeonidis V, Agostini E. FridaysForFuture as an Enactive Network: Collective Agency for the Transition Towards Sustainable Development. Frontiers in Education. 2021 Jun 28;6:636067. doi: 10.3389/feduc.2021.636067
Agostini E, Bube A. Anders wahrnehmen und anderes verstehen am Beispiel der Vignettenforschung ‚Nah am Werk‘. In Symeonidis V, Schwarz JF, editors, Erfahrungen verstehen – (Nicht-)Verstehen erfahren. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung. Vol. 8. Innsbruck: StudienVerlag. 2021. p. 67-89. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung, Vol. 8).