Assoz. Prof.in dott.ssa mag.a phil. habil. Evi Agostini, PhD


Assoz. Prof. Dott.ssa.mag. Dott. ric. Evi Agostini

Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 324B

T: +43-1-4277-60023
M: +43-664-8176416
evi.agostini@univie.ac.at

Consultation hour: by appointment via mail.

Current teaching activities


Main Areas of Research

  • Phenomenological Educational Scences (s. video)
  • Phenomenological Teaching and Learning Research as well as pedagogical Professionalization Research
  • Responsive School Development
  • Aesthetic Education
  • Pedagogical Ethos
  • Sustainability and good life

 

Functions

  • Director of Studies - Education Directorate of Doctoral Studies
  • Spokesperson of the professorial curia at the Centre for Teacher Education
  • Member of the Centre Conference
  • Member of the Faculty Conference
  • Member of the Teacher Education Study Commission
  • Substitute member of the Educational Science Study Commission

 

Fields of Activity

 

 

Editorial Activities 

 

Activites in scientific advisory boards

 

Scientific Profile

 

 

Publications

Showing entries 1 - 5 out of 128
Rödel SS, Schauer G, Christof E, Agostini E, Brinkmann M, Pham Xuan R et al. Das ELBE-Manual. In Schauer G, Christof E, Rödel SS, editors, Ethos im Lehrberuf: Das ELBE-Manual zum Einsatz in der Lehrer*innenbildung mit Kontextualisierungen und Ergänzungen. Beltz Juventa. 2025. p. 31-148. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung).

Agostini E. Pädagogisches Ethos im Angesicht des Fremden: Sieben Thesen im Hinblick auf die Professionalisierung von Pädagog*innen. In Barth U, Wiehl A, editors, Ethos in der Pädagogik – eine professionelle Haltung reflektieren und ausbilden. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung. Weinheim: Beltz Juventa. 2025. p. 28-41

Agostini E. Phänomenologische Erziehungswissenschaft. In Buck MF, Bossek J, editors, Pädagogische Strömungen und Denkstile – die Spannbreite pädagogischen Denkens und Handelns sichtbar machen. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2025

Herrmann F, Agostini E. Phänomenologische Vignettenforschung in Lernwerkstätten. In Longhino D, Frauscher E, Imp C, Stöckl C, editors, Vernetzung in Hochschullernwerkstätten – einen Schritt weiter gehen: Bedingung, Mehrwert und Herausforderung. Verlag Julius Klinkhardt. 2025. p. 211-222. (Lernen und Studieren in Lernwerkstätten).

Showing entries 1 - 5 out of 128

Presentations

Fachdidaktik pädagogisch denken: Das Potenzial phänomenologischer Vignettenforschung für die Geographiedidaktik

Evi Agostini , Anna Oberrauch , Gabriele Rathgeb
Formale Bildung in einer pluralen Gesellschaft. Bildungswissenschaften und Fachdidaktiken im Diskurs
Conference, Talk or oral contribution
10.1.2025 - 10.1.2025

A phenomenological perspective on learning: Learning as experience

Evi Agostini
Visit of Lithuanian teachers
Lecture series, colloquium, Talk or oral contribution
26.11.2024 - 26.11.2024

"Teaching the Good Life": Einblicke in ein Forschungsprojekt rund um Wiener Bildungsgrätzl

Evi Agostini
ILE-Netzwerktreffen: "Innovative Lernumgebungen im Dialog: Trends und Perspektiven"
Other, Talk or oral contribution
21.11.2024 - 21.11.2024

„Teaching the Good Life”: Idee und Umsetzung lokaler Partizipationsmöglichkeiten an Schule und Gesellschaft am Beispiel des Wiener Bildungsgrätzls

Nazime Öztürk , Evi Agostini
Citizen self-formation: Politische Bildung von unten.
Conference, Talk or oral contribution
8.11.2024 - 8.11.2024

Phenomenological vignette and anecdotal research in university learning workshops

Franziska Herrmann , Evi Agostini
VignA SOUTH AFRICA: Crafting Transnational Dialogical Spaces in the Global North and the Global South
Conference, Talk or oral contribution
25.10.2024 - 25.10.2024

Showing entries 6 - 10 out of 144