Assoz. Prof.in dott.ssa mag.a phil. habil. Evi Agostini, PhD
Assoz. Prof. Dott.ssa.mag. Dott. ric. Evi Agostini
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 324B
Consultation hour: by appointment via mail.
Main Areas of Research
- Phenomenological Educational Scences (s. video)
- Phenomenological Teaching and Learning Research as well as pedagogical Professionalization Research
- Responsive School Development
- Aesthetic Education
- Pedagogical Ethos
- Sustainability and good life
Functions
- Director of Studies - Education Directorate of Doctoral Studies
- Spokesperson of the professorial curia at the Centre for Teacher Education
- Member of the Centre Conference
- Member of the Faculty Conference
- Member of the Teacher Education Study Commission
- Substitute member of the Educational Science Study Commission
Fields of Activity
- Leader of the FWF-project „EQoL – Teaching the Good Life. Theory, Policy and Practice in Education to Promote Quality of Life in the 21st Century“ (12/2023-11/2026)
- Co-leader of the OeAD-project „Teach4Reach 2.0 – Teaching the Global Goals: Teaching the Global Goals: Leveraging teacher educators’ professionalism for sustainable development“ (10/2023-09/2025)
- Teaching at the Department of Teacher Education and the Department of Education
- Lecturing and networking activities in the above-mentioned areas (e. g. Network Vignette- and Anecdote Research)
Editorial Activities
- „Erfahrungsorientierte Bildungsforschung“, book series, Beltz-Juventa Verlag
- „Grundlagen und Kontroversen der Bildungswissenschaft“, book series of the ÖFEB section „Allgemeine Erziehungswissenschaft“, Verlag Springer VS
- Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR), review journal, Klinkhardt Verlag
- Journal für Lehrer:innenbildung (jlb), Klinkhardt Verlag
- Frontiers in Education, section "Teacher Education"
Activites in scientific advisory boards
Scientific Profile
- Curriulum Vitae, short (PDF)
- Curriulum Vitae, long (PDF)
Publications
Showing entries 1 - 5 out of 128
Rödel SS, Schauer G, Christof E, Agostini E, Brinkmann M, Pham Xuan R et al. Das ELBE-Manual. In Schauer G, Christof E, Rödel SS, editors, Ethos im Lehrberuf: Das ELBE-Manual zum Einsatz in der Lehrer*innenbildung mit Kontextualisierungen und Ergänzungen. Beltz Juventa. 2025. p. 31-148. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung).
Agostini E, Mian S, Zadra C. In Touch with the More-than-Human World: A Phenomenological Perspective on Children’s Lifeworld Experiences. Scuola Democratica: Learning for Democracy. 2025.
Agostini E. Pädagogisches Ethos im Angesicht des Fremden: Sieben Thesen im Hinblick auf die Professionalisierung von Pädagog*innen. In Barth U, Wiehl A, editors, Ethos in der Pädagogik – eine professionelle Haltung reflektieren und ausbilden. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung. Weinheim: Beltz Juventa. 2025. p. 28-41
Agostini E. Phänomenologische Erziehungswissenschaft. In Buck MF, Bossek J, editors, Pädagogische Strömungen und Denkstile – die Spannbreite pädagogischen Denkens und Handelns sichtbar machen. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2025
Herrmann F, Agostini E. Phänomenologische Vignettenforschung in Lernwerkstätten. In Longhino D, Frauscher E, Imp C, Stöckl C, editors, Vernetzung in Hochschullernwerkstätten – einen Schritt weiter gehen: Bedingung, Mehrwert und Herausforderung. Verlag Julius Klinkhardt. 2025. p. 211-222. (Lernen und Studieren in Lernwerkstätten).
Presentations
Jahrbuch "Migration und Gesellschaft" (Journal)
Evi Agostini
Publication peer-review
..2019 - ..
ÖFEB 2019 (Event)
Evi Agostini
ÖFEB 2019
Conference,
Publication peer-review
..2019 - ..2019
Phenomenology and the Cognitive Sciences (Journal)
Evi Agostini
,
Denis Francesconi
Editor of journal or series
..2019 - ..2019
Professionelles Lehrer*innenhandeln im Spannungsfeld von Aisthesis und Ethos. Zur Bedeutung der pathischen Struktur sinnlicher Wahrnehmung für Lernen, Lehren und Forschen
Evi Agostini
Forschungskolloquium von Prof. Dr. phil. Eva Koethen
Lecture series, colloquium,
Talk or oral contribution
16.11.2018 - 16.11.2018
Showing entries 136 - 140 out of 144