Assoz. Prof.in dott.ssa mag.a phil. habil. Evi Agostini, PhD
Assoz. Prof. Dott.ssa.mag. Dott. ric. Evi Agostini
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 324B
Consultation hour: by appointment via mail.
Main Areas of Research
- Phenomenological Educational Scences (s. video)
- Phenomenological Teaching and Learning Research as well as pedagogical Professionalization Research
- Responsive School Development
- Aesthetic Education
- Pedagogical Ethos
- Sustainability and good life
Functions
- Director of Studies - Education Directorate of Doctoral Studies
- Spokesperson of the professorial curia at the Centre for Teacher Education
- Member of the Centre Conference
- Member of the Faculty Conference
- Member of the Teacher Education Study Commission
- Substitute member of the Educational Science Study Commission
Fields of Activity
- Leader of the FWF-project „EQoL – Teaching the Good Life. Theory, Policy and Practice in Education to Promote Quality of Life in the 21st Century“ (12/2023-11/2026)
- Co-leader of the OeAD-project „Teach4Reach 2.0 – Teaching the Global Goals: Teaching the Global Goals: Leveraging teacher educators’ professionalism for sustainable development“ (10/2023-09/2025)
- Teaching at the Department of Teacher Education and the Department of Education
- Lecturing and networking activities in the above-mentioned areas (e. g. Network Vignette- and Anecdote Research)
Editorial Activities
- „Erfahrungsorientierte Bildungsforschung“, book series, Beltz-Juventa Verlag
- „Grundlagen und Kontroversen der Bildungswissenschaft“, book series of the ÖFEB section „Allgemeine Erziehungswissenschaft“, Verlag Springer VS
- Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR), review journal, Klinkhardt Verlag
- Journal für Lehrer:innenbildung (jlb), Klinkhardt Verlag
- Frontiers in Education, section "Teacher Education"
Activites in scientific advisory boards
Scientific Profile
- Curriulum Vitae, short (PDF)
- Curriulum Vitae, long (PDF)
Publications
Showing entries 76 - 80 out of 128
Agostini E. Die Verwicklung von aisthesis und ethos in ihrer Bedeutung für schulisches Lernen. Erziehung und Unterricht. 2018;168(5-6):411-420.
Agostini E. Facetten der Fremdheit – Gesichter der Verantwortung. Fremdes als Voraussetzung ethisch-bildender Verantwortlichkeit. In Kronberger S, Oberlechner M, El-Ayachi N, editors, FREMD ist die FREMDE nur in der FREMDE. Die/der/das Fremde. Unter Mitarbeit von Felicitas Maria Speer. Innsbruck, Wien, Bozen: StudienVerlag. 2018. p. 85-95
Agostini E, Schratz M, Risse E. Lernseits denken - erfolgreich unterrichten. Personalisiertes Lehren und Lernen in der Schule. Hamburg: AOL-Verlag, 2018. 111 p.
Agostini E. Pädagogische Verantwortung zwischen Eros und Ethos: Von Missbrauchsfällen, Normalisierungsprozessen und einer genuinen Wahrnehmungssensibilität. In Köffler NM, Steinmair-Pösel PM, Sojer T, Stöger P, editors, Bildung und Liebe: Interdisziplinäre Perspektiven. Bielefeld: Transcript Verlag. 2018. p. 225-240 doi: 10.14361/9783839443590-013
Agostini E. Räumliche Differenzerfahrungen und ihre bildende Bedeutung. Oder: Lernen verAntwOrten. In Engel B, Peskoller H, Westphal K, Böhme K, Kosica S, editors, Räumen - Raumwissen in Natur, Kunst, Architektur und Bildung. Weinheim: Beltz Juventa. 2018. p. 70-90. (Räume in der Pädagogik).
Showing entries 76 - 80 out of 128
Presentations
Zum Verhältnis kasuistischer Zugänge und phänomenologischer Vignetten: Methodologische Besonderheiten und didaktische Perspektiven
Evi Agostini
Lehrer:innen-Schüler:innen-Interaktionen: Methodologische und methodische Erkundungen
Conference,
Talk or oral contribution
25.4.2025 - 25.4.2025
Lehrer:innen-Schüler:innen-Interaktionen: Methodologische und methodische Erkundungen
Evi Agostini
,
Eveline Christof
,
Tanja Obex
Lehrer:innen-Schüler:innen-Interaktionen: Methodologische und methodische Erkundungen
Conference,
Organisation of ...
24.4.2025 - 25.4.2025
Zoom-Methodenwerkstatt
Evi Agostini
,
Ulrike Barth
,
Gabriele Rathgeb
,
Angelika Wiehl
Zoom-Methodenwerkstatt
Seminar/Workshop,
Organisation of ...
5.3.2025 - 5.3.2025
Revisited: Phänomenologische Forschungen und forschungsmethodische Überlegungen
Evi Agostini
4. Schreibklausur des Forschungskolloquiums unibz-TUD
Lecture series, colloquium,
Talk or oral contribution
18.2.2025 - 18.2.2025
Knowledge and professionalism in context of the Sustainable Development Goals
Wietske Boon
,
Ann-Kathrin Dittrich
,
Irma Eloff
,
Evi Agostini
,
Lucas Weinberg
EASA 2025 Conference
Conference,
Talk or oral contribution
21.1.2025 - 21.1.2025