Assoz. Prof.in dott.ssa mag.a phil. habil. Evi Agostini, PhD
Assoz. Prof. Dott.ssa.mag. Dott. ric. Evi Agostini
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 324B
Consultation hour: by appointment via mail.
Main Areas of Research
- Phenomenological Educational Scences (s. video)
- Phenomenological Teaching and Learning Research as well as pedagogical Professionalization Research
- Responsive School Development
- Aesthetic Education
- Pedagogical Ethos
- Sustainability and good life
Functions
- Director of Studies - Education Directorate of Doctoral Studies
- Spokesperson of the professorial curia at the Centre for Teacher Education
- Member of the Centre Conference
- Member of the Faculty Conference
- Member of the Teacher Education Study Commission
- Substitute member of the Educational Science Study Commission
Fields of Activity
- Leader of the FWF-project „EQoL – Teaching the Good Life. Theory, Policy and Practice in Education to Promote Quality of Life in the 21st Century“ (12/2023-11/2026)
- Co-leader of the OeAD-project „Teach4Reach 2.0 – Teaching the Global Goals: Teaching the Global Goals: Leveraging teacher educators’ professionalism for sustainable development“ (10/2023-09/2025)
- Teaching at the Department of Teacher Education and the Department of Education
- Lecturing and networking activities in the above-mentioned areas (e. g. Network Vignette- and Anecdote Research)
Editorial Activities
- „Erfahrungsorientierte Bildungsforschung“, book series, Beltz-Juventa Verlag
- „Grundlagen und Kontroversen der Bildungswissenschaft“, book series of the ÖFEB section „Allgemeine Erziehungswissenschaft“, Verlag Springer VS
- Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR), review journal, Klinkhardt Verlag
- Journal für Lehrer:innenbildung (jlb), Klinkhardt Verlag
- Frontiers in Education, section "Teacher Education"
Activites in scientific advisory boards
Scientific Profile
- Curriulum Vitae, short (PDF)
- Curriulum Vitae, long (PDF)
Publications
Showing entries 96 - 100 out of 137
Agostini E, Peterlini J, Peterlini HK. Inklusion zwischen Rechtsstatus und gelebtem Schulalltag: Einblicke in die inklusive Schule Südtirols. 2017.
Köffler N, Agostini E. Lehrer/-innen als weltfremde, kastrierte Akademiker/-innen zweiter Klasse? Tabuisierte Erfahrungen berufswahlbedingter Abwertung im Lehramtsstudium und prognostizierte Auswirkungen auf professionsrelevantes Lehrer/-innenhandeln. In Christof E, Gerhartz-Reiter S, editors, Lehrer/innenhandeln wirkt - zu den Chancen und Risiken schulischer Interaktion. Innsbruck: StudienVerlag. 2017. p. 128-147. (Schulheft, Vol. 166).
Agostini E. Lernen, neu und anders wahrzunehmen. Vignetten und Lektüren - Möglichkeiten professionsbezogener (ästhetischer) Bildung? In Ammann M, Westfall-Greiter T, Schratz M, editors, Erfahrungen deuten - Deutungen erfahren: Experiential Vignettes and Anecdotes as Research, Evaluation and Mentoring Tool. Innsbruck u.a.: StudienVerlag. 2017. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung, Vol. 3).
Köffler N, Agostini E, Rößler JAL. Literaturberge, Lorbeerkränze und Halbgötter. Lust- und frustvolle Geschichten rund ums Promovieren. Wattens, Wien: Berenkamp, 2017.
Agostini E, Eckart E, Peterlini HK, Schratz M. Responsives Forschungsgeschehen zwischen Phänomenologie und Pädagogik: "Lernseits" von Unterricht am Beispiel phänomenologischer Vignettenforschung. In Brinkmann M, Buck MF, Rödel SS, editors, Pädagogik und Phänomenologie. Verhältnisbestimmungen und Herausforderungen. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. 2017. p. 323-356. (Phänomenologische Erziehungswissenschaft, Vol. 3).
Showing entries 96 - 100 out of 137
Presentations
Bildungsgrätzln e Patti Educativi di Comunità: esperienze a confronto per la costruzione di Learning Communities
Sibilla Montanari
,
Martina Bonci
,
Denis Francesconi
,
Evi Agostini
EDUCAZIONE TERRITORI NATURA
Conference,
Talk or oral contribution
28.11.2025 - 28.11.2025
Teacher educators’ practices, challenges, and motivations for advancing SDG 4: Insights from Austria and South Africa.
Maryam Rabani Nia
,
Evi Agostini
,
Wietske Boon
,
Ann-Kathrin Dittrich
,
Irma Eloff
,
Marien A. Graham
Budapest International Conference on Education (BICE)
Conference,
Talk or oral contribution
25.11.2025 - 25.11.2025
Phänomenologische Vignetten- und Anekdotenforschung
Evi Agostini
,
Agnes Bube
,
Stephanie Mian
,
Gabriele Rathgeb
Zoom-Methodenwerkstatt: Arbeit mit verschiedenen Formaten von Vignetten
Seminar/Workshop,
Talk or oral contribution
21.11.2025 - 21.11.2025
Zoom-Methodenwerkstatt: Arbeit mit verschiedenen Formaten von Vignetten
Evi Agostini
,
Ulrike Barth
,
Gabriele Rathgeb
,
Angelika Wiehl
Zoom-Methodenwerkstatt: Arbeit mit verschiedenen Formaten von Vignetten
Seminar/Workshop,
Organisation of ...
21.11.2025 - 21.11.2025
Bildungsgrätzl-Netzwerk-Tag 2025Teaching the good life?!
Evi Agostini
,
Sandra Matschnigg-Peer
,
Tamara Peer
Bildungsgrätzl-Netzwerk-Tag 2025<br/>Teaching the good life?!<br/>
Conference,
Participation in ...
11.11.2025 - 11.11.2025
