Univ.-Prof. DI Dr. Fares Kayali
Univ.-Prof. DI Dr.techn. Fares Kayali
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 1OG40
Office hours: Thursdays 15:00 - 16:00, by appointment only, per email
Research focus
- Participative Design and Human-Computer Interaction in the context of education
- Game-based Learning and Gamification
- Technology-based teaching and learning
- Digitisation in education
- Motivational enhancement and technology-enhanced learning
Activities
- Teaching in the field of digitisation in education
- Scientific projekt management
Projects
- Teaching Digital Thinking
- We:Design
- Working Sober
- Serious Game Changers
- Researchgroup #YouthMediaLife (Core Team Member)
Scientific Profile
Publications
Ambros R, Bernsteiner A, Bloem R, Dolezal D, Garzia D, Göltl K et al. Two-Year Progress of Pilot Research Activities in Teaching Digital Thinking Project (TDT). Zeitschrift für Hochschulentwicklung. 2023 Apr;18(Sonderheft Hochschullehre):117-136. doi: 10.3217/zfhe-SH-HL/07
Schmölz A, Möhlen LK, Kayali F, Günther EA, Proyer M, Kremsner G. Spielarten von Behinderung: Theoretische Zugänge und pädagogische Praxis zu digitalen Spielen. In Betz J, Schluchter JR, editors, Schulische Medienbildung und Digitalisierung im Kontext von Behinderung und Benachteiligung. 1 ed. Weinheim: Beltz Juventa. 2023. p. 261-279
Posekany A, Haselberger D, Kayali F. Assessing Students‘ Motivation in a University Course on Digital Education. In Auer ME, Pachatz W, Rüütmann T, editors, Learning in the Age of Digital and Green Transition - Proceedings of the 25th International Conference on Interactive Collaborative Learning ICL 2022: Proceedings of the 25th International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL2022). Vol. 1. Cham: Springer. 2023. p. 354-365. (Lecture Notes in Networks and Systems, Vol. 633). doi: 10.1007/978-3-031-26876-2_33
Raab A, Höger B, Günther EA, Meier S, Kayali F, Guzman Medrano D et al. Bildung und Ermächtigung von Jugendlichen zur reflexiven Gestaltung digitaler Gesundheitstechnologien. In Leineweber C, Waldmann M, Wunder M, editors, Materialität - Digitalisierung - Bildung. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2023. p. 156-172 doi: 10.35468/5979-11
Göbl B, (ed.), Günther EA, (ed.), Kayali F, (ed.). Computational Empowerment in der Praxis: Kreative Zugänge zu Digitaler Bildung in der Sekundarstufe. 2023. 38 p.
Eklund L, Gluzman R, Jørgensen JK, Kayali F. Cultural heritage at play: Moral aspects. 2023. Paper presented at DIGRA 2023, Seville, Spain.
Kayali F, Günther EA, Göbl B. Die Bedeutung von Computational Empowerment für die österreichische Bildungspraxis. In Brandhofer G, Wiesner C, editors, Didaktik in einer Kultur der Digitalität: Wirkmächtige Mediendidaktik, zukunftsorientierte Pädagogik. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2023. p. 149-162
Braun C, Kayali F, Moser T. Ein virtueller Laborrundgang – Gestaltung, Entwicklung und Evaluierung: Praxisbeispiel aus dem Projekt DigiLabTour Ost. MedienPädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. 2023;51(2):246-267. doi: 10.21240/mpaed/51/2023.01.20.X
Göbl B, Kayali F. Game Dev Tycoon: Ein spielerischer und reflektiver Zugang zum Design digitaler Medien am Beispiel von Computerspielen. In Preisinger A, Steinböck M, editors, Digital Citizenship Education: game-based learning als Beitrag zur digitalen Bürger:innenschaft. Wien: edition polis. 2023. p. 26-27. (Zentrum Polis).
Herczeg P, Leichtfried M, Forgó N, Steinacher R, Römmer-Nossek B, Böhm R et al.. Guidelines "Umgang mit KI in der Lehre": Handbuch für Lehrende der Universität Wien Wien: Universität Wien. 2023.
Kayali F. Lernspiele zu „Informatik & Gesellschaft” gestalten. In Göbl B, Günther E, FK, editors, Computational Empowerment in der Praxis: Kreative Zugänge zu Digitaler Bildung in der Sekundarstufe. Wien: Universität Wien. 2023. p. 14-15
Duvivié M, Lehner R, Kayali F, Schartner T. Participatory Game Design eines digitalen Educational Escape Games in der Suchtprävention. In Tagungsband zum 22. E-Learning Tag der FH JOANNEUM am 19.09.2023. Graz: FH Joanneum Eigenverlag. 2023. p. 42-49
Göbl B, Kayali F. Promoting Future Competencies and Empowerment through the Use of Commercial Off-The Shelf Games in Formal Education. 2023. Nordic DiGRA 2023, Uppsala, Sweden.
Hödl O, Rafetseder A, Hu P, Kayali F. STEAM for non-novice STEM students with Digital Musical Instruments. In Proceedings of the 17th International Audio Mostly Conference: What You Hear is What You See? Perspectives on Modalities in Sound and Music Interaction, AM 2022. New York: Association for Computing Machinery (ACM). 2022. p. 179-186 doi: 10.1145/3561212.3561235
Kayali F, Günther EA, Göbl B, Comber O, Freiler A, Handle-Pfeiffer D et al. Ergänzung zur Stellungnahme des Zentrums für Lehrerinnenbildung der Universität Wien zum Lehrplan Digitale Grundbildung. Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik. 2022 Sept 20;60(3). doi: 10.21243/mi-03-22-05
Haselberger D, Kayali F. Dorothy und die Zauberer der Digitaltechnik - Versuch einer kritischen Didaktik digitaler Bildung: Ein Essay. Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik. 2022 Jun 21;60(2). doi: 10.21243/mi-02-22-08
Hu P, Hödl O, Reichl P, Kayali F, Eibensteiner I, Taufner B et al. muco: A Music Computing Learning Application. In Michon R, Pottier L, Orlarey Y, editors, Proceedings of the 19th Sound andMusic Computing Conference. SMC Networks. 2022
AG Weiterbildung Verbund Nord-Ost. Lehren, Lernen, Leistungsfeststellung - digital ermöglichen. Graz: Books on Demand (BoD), 2022. 324 p.
Braun C, Kayali F, Moser T. Aufwände für Lehrende im Einsatz von 360-Medien in der Lehre. 2022. Paper presented at DELFI 2022, Karlsruhe, Germany.
Kayali F. Distance Learning während der COVID 19 Pandemie: Eine Bestandsaufnahme. 2022. ÖEFEB 2022, Graz, Austria.