Assoz. Prof.in dott.ssa mag.a phil. habil. Evi Agostini, PhD
Assoz. Prof. Dott.ssa.mag. Dott. ric. Evi Agostini
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 324B
Consultation hour: by appointment via mail.
Main Areas of Research
- Phenomenological Educational Scences (s. video)
- Phenomenological Teaching and Learning Research as well as pedagogical Professionalization Research
- Responsive School Development
- Aesthetic Education
- Pedagogical Ethos
- Sustainability and good life
Functions
- Director of Studies - Education Directorate of Doctoral Studies
- Spokesperson of the professorial curia at the Centre for Teacher Education
- Member of the Centre Conference
- Member of the Faculty Conference
- Member of the Teacher Education Study Commission
- Substitute member of the Educational Science Study Commission
Fields of Activity
- Leader of the FWF-project „EQoL – Teaching the Good Life. Theory, Policy and Practice in Education to Promote Quality of Life in the 21st Century“ (12/2023-11/2026)
- Co-leader of the OeAD-project „Teach4Reach 2.0 – Teaching the Global Goals: Teaching the Global Goals: Leveraging teacher educators’ professionalism for sustainable development“ (10/2023-09/2025)
- Teaching at the Department of Teacher Education and the Department of Education
- Lecturing and networking activities in the above-mentioned areas (e. g. Network Vignette- and Anecdote Research)
Editorial Activities
- „Erfahrungsorientierte Bildungsforschung“, book series, Beltz-Juventa Verlag
- „Grundlagen und Kontroversen der Bildungswissenschaft“, book series of the ÖFEB section „Allgemeine Erziehungswissenschaft“, Verlag Springer VS
- Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR), review journal, Klinkhardt Verlag
- Journal für Lehrer:innenbildung (jlb), Klinkhardt Verlag
- Frontiers in Education, section "Teacher Education"
Activites in scientific advisory boards
Scientific Profile
- Curriulum Vitae, short (PDF)
- Curriulum Vitae, long (PDF)
Publications
Showing entries 6 - 10 out of 128
Bube A, Agostini E. Potenziale ästhetischer Weltzuwendung zwischen Ambiguität des Wirklichen und Verwirklichung des Möglichen. In Engel B, Hallmann K, Loemke T, Böhme K, Karl N, Mateus-Berr R, editors, Politik der Erfahrung? – Zur aktuellen bildungspolitischen Brisanz von Erfahrung in Kunst, Bildung und Professionalisierungsprozessen. München: Kopaed Verlag. 2025
Agostini E, Oberrauch A, Rathgeb G. Von den Sternen zur Erde und zurück: das pädagogische Potenzial phänomenologischer Vignettenforschung für die Geographiedidaktik. In Laub J, Dickel M, editors, Die Pädagogik der Geographiedidaktik: Pädagogische Grundlagen, Bezüge und Perspektiven der geographiedidaktischen Forschung und des Geographieunterrichts. 2025. p. 237-252
Dittrich AK, Eloff I, Boon W, Weinberg L, Rabani Nia M, Mathabathe K et al. Assessing the Professionalism of Teacher Educators in Relation to Sustainability: Developing the Teacher Education and Sustainability Scale (TESS). Education Sciences. 2024;14(9):1000. doi: 10.3390/educsci14091000
Zadra C, Agostini E. La vignetta fenomenologica: uno strumento narrativo per la ricerca empirica pedagogica: uno strumento narrativo per la ricerca empirica pedagogica. Encyclopaideia. 2024;1.
Dittrich AK, Eloff I, Mathabathe K, Agostini E. Learning about sustainability in a global context of digital transformation in teacher education: exemplary vignettes of experience in webinars. Center for Educational Policy Studies Journal. 2024;1-24.
Presentations
Zum Verhältnis kasuistischer Zugänge und phänomenologischer Vignetten: Methodologische Besonderheiten und didaktische Perspektiven
Evi Agostini
Lehrer:innen-Schüler:innen-Interaktionen: Methodologische und methodische Erkundungen
Conference,
Talk or oral contribution
25.4.2025 - 25.4.2025
Lehrer:innen-Schüler:innen-Interaktionen: Methodologische und methodische Erkundungen
Evi Agostini
,
Eveline Christof
,
Tanja Obex
Lehrer:innen-Schüler:innen-Interaktionen: Methodologische und methodische Erkundungen
Conference,
Organisation of ...
24.4.2025 - 25.4.2025
Zoom-Methodenwerkstatt
Evi Agostini
,
Ulrike Barth
,
Gabriele Rathgeb
,
Angelika Wiehl
Zoom-Methodenwerkstatt
Seminar/Workshop,
Organisation of ...
5.3.2025 - 5.3.2025
Revisited: Phänomenologische Forschungen und forschungsmethodische Überlegungen
Evi Agostini
4. Schreibklausur des Forschungskolloquiums unibz-TUD
Lecture series, colloquium,
Talk or oral contribution
18.2.2025 - 18.2.2025
Knowledge and professionalism in context of the Sustainable Development Goals
Wietske Boon
,
Ann-Kathrin Dittrich
,
Irma Eloff
,
Evi Agostini
,
Lucas Weinberg
EASA 2025 Conference
Conference,
Talk or oral contribution
21.1.2025 - 21.1.2025