Tina Obermayr, BA MA


Tina Obermayr, BA MA

Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 334

T: +43-1-4277-60044
tina.obermayr@univie.ac.at

Key research areas

  • Theoretical and (educational) philosophical fundamentals of inclusive pedagogy
  • (Body)phenomenologically oriented educational research
  • Pain and pain support as topics and tasks of inclusive pedagogy
  • Dialogue as an (intersubjective) experiential space of formative relationships
  • Responsive teacher (training) education

 

Fields of activity

  • Research in the context of the dissertation
  • Research in the afore mentioned areas
  • Scientific talks and networking in the context of the afore mentioned areas


Scientific profile

Publications

Showing entries 1 - 16 out of 16
Obermayr T, Sowinetz M-C. Shared (Hi)stories of (Invisible) Living in the In-Between? Experiences of and Perspectives on Being, Becoming and Remaining a Teacher in Austria. In Krause S, Proyer M, Kremsner G, editors, The Making of Teachers in the Age of Migration: Critical Perspectives on the Politics of Education for Refugees, Immigrants and Minorities. Bloomsbury Academic. 2023. p. 67-82

Müller N, Obermayr T, Paudel F, Hager B, Doblmair M, Kleinlein EV et al. Reading Inclusion – (Um-)Wege durch das Labyrinth des Inklusionsbegriffs. In Hoffmann M, Hoffmann T, Pfahl L, Rasell M, Richter H, Seebo R, Sonntag M, Wagner J, editors, Raum. Macht. Inklusion.: Inklusive Räume erforschen und entwickeln. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2023

Obermayr T, Hackl J, Hashemi S, Alyouzbashi K, Proyer M. Mit anderen Augen sehen: Umgang mit Diskriminierungs- und Ausgrenzungserfahrungen beim Berufs(wieder)einstieg im Lichte des Wiener (Re-)Qualifizierungsmodells. In Wojciechowicz AA, Vock M, Gonzalez Olivo D, Rüdiger M, editors, Wie gelingt der berufliche Einstieg von geflüchteten und migrierten Lehrkräften in Deutschland?: Theoretische und konzeptionelle Überlegungen, Erfahrungen und Handlungsbedarfe. Beltz Verlag. 2022. p. 348 - 361

Kremsner G, Hackl J, Obermayr T, Pellech C, Stanišić J, Proyer M. Bildung und Berufseinstieg für Lehrer*innen mit Fluchterfahrung – Ebenen der (Nicht)Anerkennung und Ausgrenzung. In Leonhardt N, Kruschel R, Schuppener S, Hauser M, editors, Menschenrechte im interdisziplinären Diskurs: Perspektiven auf Diskriminierungsstrukturen und pädagogische Handlungsmöglichkeiten. 1 ed. Beltz Juventa. 2022. p. 186-199

Obermayr T, Stanišić J. Die Sprache als Lehrer*in (wieder-)finden: Lehrkräfte mit Fluchterfahrung am Weg zurück in den Ursprungsberuf. In Vetter E, Lange D, Wegner A, editors, Europa denken, kommunizieren und erfahren: Herausforderungen einer teilhabegerechten Europabildung. Frankfurt: Wochenschau Verlag. 2021. p. 322–343. (Wochenschau Wissenschaft).

Obermayr T, Subasi Singh S, Kremsner G, Koenig O, Proyer M. Revisiting vulnerabilities – Auswirkungen der Pandemie auf die (Re)Konstruktion von Vulnerabilität*en im Kontext von Bildung. In Krause S, Breinbauer IM, Proyer M, editors, Corona bewegt – auch die Bildungswissenschaft. Bildungswissenschaftliche Reflexionen aus Anlass einer Pandemie. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2021. p. 137 - 152

Frantik P (Author), Terhart H (Author), Kansteiner K (Author), Krieg S (Author), Bakkar A (Author), Dam E (Author) et al.. IO5 - Evaluation Report of the Participatory Approach in R/EQUAL and the Partner Programmes 2021.

Bodström H (Author), Käck A (Author), Linné T (Author), Malm S (Author), Obeid K (Author), Arshinak M (Author) et al.. IO2 - Teaching and Learning in Multilingual Contexts in Programmes for Internationally Trained Teachers in Europe 2020.

Kremsner G, Proyer M, Schmölz A, Deiß H, Möhlen L-K, Hofmann S et al. Das Forschungsprojekt "Qualifizierung von Lehrkräften mit Fluchthintergrund". In Kremsner G, Proyer M, Biewer G, editors, Inklusion von Lehrkräften nach der Flucht.: Über universitäre Ausbildung zum beruflichen Wiedereinstieg.. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2020. p. 46-92

Kremsner G, Proyer M, Obermayr T. Die Ausgangslage und die Einrichtung des Zertifikatskurses "Bildungswissenschaftliche Grundlagen für Lehrkräfte mit Fluchthintergrund". In Kremsner G, Proyer M, Biewer G, editors, Inklusion von Lehrkräften nach der Flucht.: Über universitäre Ausbildung zum beruflichen Wiedereinstieg.. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2020. p. 17-45

Showing entries 1 - 16 out of 16

Talks, oral contributions

Showing entries 1 - 14 out of 14

Zartbesaitet? Zu brüchigen Widerstandskräften und versteckten Chancen ihrer Bejahung im Lichte des Chronisch-Schmerzenden

Tina Obermayr
IFO 2024. 37. Jahrestagung der Inklusionsforscher*innen
Conference, Talk or oral contribution
29.2.2024 - 29.2.2024

Chronic Pain As a Shared Experience?

Tina Obermayr
Forschungskolloquium des Lehrstuhls Inklusion und Diversität
Lecture series, colloquium, Talk or oral contribution
21.2.2024 - 21.2.2024

Carrying the Heaviness of the (Un)Bearable: A Dialogue-Phenomenologically Based Reconsideration of Pain (Accompaniment) in the Context of Inclusive Education

Tina Obermayr
VDP Summer School 2023
Summer/Winter school, Talk or oral contribution
10.7.2023 - 10.7.2023

VDP Summer School 2023

Tina Obermayr
VDP Summer School 2023
Summer/Winter school, Participation in ...
10.7.2023 - 12.7.2023

NAAPE 2023 (North American Association for Philosophy and Education) (Event)

Tina Obermayr
NAAPE 2023 (North American Association for Philosophy and Education)
Conference, Review for event
.7.2023 - .7.2023

Das Recht auf (chronischen) Schmerz? Ein inklusionspädagogisches Plädoyer für die Anerkennung leiblich-mentaler Fragilität und den Abbau disziplinärer Berührungsängste

Tina Obermayr
Inklusion, Demokratie und Chancengerechtigkeit aus einer interdisziplinären und internationalen Perspektive
Conference, Talk or oral contribution
8.2.2023 - 8.2.2023

NAAPE 2022 (North American Association for Philosophy and Education) (Event)

Tina Obermayr
NAAPE 2022 (North American Association for Philosophy and Education)
Conference, Review for event
.7.2022 - .7.2022

Zur Krise des Wehtuns. Über die Notwendigkeit, im Kontext inklusiver Pädagogik über Schmerz nachzudenken

Tina Obermayr
IFO 2022 – 35. Jahrestagung der Inklusionsforscher*innen
Conference, Talk or oral contribution
25.2.2022 - 25.2.2022

Im Labyrinth der Begriffe. Zu den komplexen Spiel-Räumen der Inklusion (Forschungswerkstatt)

Eva Verena Kleinlein , Tina Obermayr , Barbara Hager , Michelle Proyer , Florentine Paudel , Norina Müller , Michael Doblmair
IFO 2022 – 35. Jahrestagung der Inklusionsforscher*innen
Conference, Talk or oral contribution
23.2.2022 - 23.2.2022

Paths of Transition in Education – (Re-)qualification of (Recently) Immigrated and Refugee Teachers in Europe and Beyond

Michelle Proyer , Tina Obermayr , Henrike Terhart , Monica Bravo Granström , Katja Kansteiner , Esther Dam , Petr Frantik , Semra Krieg , Susanna Malm , Helén Bodström , Tove Linné
Paths of Transition in Education – (Re-)qualification of (Recently) Immigrated and Refugee Teachers in Europe and Beyond
Conference, Participation in ...
11.3.2021 - 12.3.2021

... (and) what comes next? Future Perspectives of Internationally Trained Teachers in Austria

Tina Obermayr , Michelle Proyer , Davood Zeinlou
Internationalisierung der Lehrerbildung und internationale Lehrermigration/ Internationalisation of Teacher Education and International Teacher Migration
Conference, Talk or oral contribution
3.12.2020 - 3.12.2020

Teacher shortage revisited – Internationally trained teachers amidst structures of de-qualification

Michelle Proyer , Henrike Terhart , Tina Obermayr , Camilla Pellech
1st Dresden Conference on Lateral Entry and Second Career Teachers
Conference, Talk or oral contribution
26.11.2020 - 26.11.2020

R/EQUAL: Multiplier Event 2020

Michelle Proyer , Tina Obermayr
R/EQUAL: Multiplier Event 2020
Conference, Organisation of ...
29.9.2020 - 29.9.2020

Die Sprache als Lehrer*in wiederfinden – Lehrkräfte mit Fluchthintergrund in Österreich

Tina Obermayr , Jelena Stanišsic
Europabildung: Tagung sprache – macht – gesellschaft 2019
Conference, Poster presentation
.11.2019 - .11.2019

Showing entries 1 - 14 out of 14