Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer


Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer

Porzellangasse 4
1090 Wien

T: +43-1-4277-60066
michelle.proyer@univie.ac.at

Office hours: by arrangement

Current teaching


Key Research Areas

  • Dealing with diversity in school - focus on disability
  • Inclusive education in school and out-of-school settings
  • Inclusive didactics and inclusion in teacher education
  • Disability at the intersection of gender/diversity, culture, human rights, development, religion and school/formal and non-formal educational structures
  • Participatory approaches to research in inclusive pedagogy
  • Intersection of education, disability and flight
  • Transculturality with focus on disability, migration and flight

 

Fields of activity

  • Teaching in the area of general principles of educational science and in the specialization inclusive pedagogy (focus: impairments)
  • (Participatory) research activites in the afore mentioned research areas
  • Talks and networking in the afore mentioned areas


Scientific profile

Publications


Showing entries 1 - 10 out of 129

Reading Inclusion – (Um-)Wege durch das Labyrinth des Inklusionsbegriffs. / Müller, Norina; Obermayr, Tina; Paudel, Florentine; Hager, Barbara; Doblmair, Michael; Kleinlein, Eva Verena; Proyer, Michelle.

Raum. Macht. Inklusion.: Inklusive Räume erforschen und entwickeln. ed. / Mirjam Hoffmann; Thomas Hoffmann; Lisa Pfahl; Michael Rasell; Hendrik Richter; Rouven Seebo; Miriam Sonntag; Josefine Wagner. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2023.

Publication: Contribution to bookContribution to proceedingspeer-review


Spielarten von Behinderung: Theoretische Zugänge und pädagogische Praxis zu digitalen Spielen. / Schmölz, Alexander; Möhlen, Lisa-Katharina; Kayali, Fares; Günther, Elisabeth Anna; Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud.

Schulische Medienbildung und Digitalisierung im Kontext von Behinderung und Benachteiligung. ed. / Joachim Betz; Jan-René Schluchter. 1. ed. Weinheim : Beltz Verlag, 2023. p. 261-279.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


A (Dis-)Abling Gaming Model for playful inclusion : Playing (digital) games with people with disabilities, refugees, teachers and students. / Kremsner, Gertraud; Schmölz, Alexander; Proyer, Michelle.

Gaming Disability: Disability perspectives on contemporary video games. ed. / Mike Kent; Katie Ellis; Tama Leaver. London : Routledge, 2022.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Mit anderen Augen sehen : Umgang mit Diskriminierungs- und Ausgrenzungserfahrungen beim Berufs(wieder)einstieg im Lichte des Wiener (Re-)Qualifizierungsmodells. / Obermayr, Tina; Hackl, Jacqueline; Hashemi, Sahar; Alyouzbashi, Kamal; Proyer, Michelle.

Wie gelingt der berufliche Einstieg von geflüchteten und migrierten Lehrkräften in Deutschland?: Theoretische und konzeptionelle Überlegungen, Erfahrungen und Handlungsbedarfe. ed. / Anna Aleksandra Wojciechowicz; Miriam Vock; Diana Gonzalez Olivo; Marie Rüdiger. Beltz Verlag, 2022. p. 348 - 361.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Against the Rules – Disrupting and Reassessing Discursive Practices of Playfulness. / Kremsner, Gertraud (Corresponding author); Schmölz, Alexander; Proyer, Michelle.

In: Disability & Society, 06.05.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Justice, What a Dream!—Mapping Intersections of Sustainability and Inclusion. / Heigl, Juliana; Müller, Matthias; Gotling, Nicole; Proyer, Michelle.

In: Sustainability, Vol. 14, No. 9, 5636, 01.05.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Behinderung und (forced) migration in Österreich : Ausgewählte Perspektiven auf die Rolle von Familien im Kontext von Bildungsentscheidungen entlang einer komplexen Intersektion. / Proyer, Michelle.

Jahrbuch Migration und Gesellschaft 2021/2022: Schwerpunkt "Familie". ed. / Hans Karl Peterlini; Jasmin Donlic. Bielefeld : transkript, 2022. p. 165-176.

Publication: Contribution to bookChapter


Bildung und Berufseinstieg für Lehrer*innen mit Fluchterfahrung – Ebenen der (Nicht)Anerkennung und Ausgrenzung. / Kremsner, Gertraud; Hackl, Jacqueline; Obermayr, Tina; Pellech, Camilla; Stanišić, Jelena; Proyer, Michelle.

Menschenrechte im interdisziplinären Diskurs: Perspektiven auf Diskriminierungsstrukturen und pädagogische Handlungsmöglichkeiten. ed. / Nico Leonhardt; Robert Kruschel; Saskia Schuppener; Mandy Hauser. 1. ed. Beltz Juventa, 2022. p. 186-199.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Editorial: Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten. Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung. / Kremsner, Gertraud; Bernhard, Schimek; Proyer, Michelle.

Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten.: Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2022. p. 11-24.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Showing entries 1 - 10 out of 129

Talks, oral contributions

Podiumsdiskussion "Schulische Inklusion in schwierigen Zeiten"

Gottfried Biewer , Michelle Proyer
Podiumsdiskussion "Schulische Inklusion in schwierigen Zeiten"
Panel discussion, round table, Organisation of ...
14.1.2019 - 14.1.2019

Österreichische Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen (External organisation)

Michelle Proyer
Research organization
..2019 - ..2019

Podiumsdiskussion "Behinderung und Gesellschaft: Wo steht Österreich heute?"

Michelle Proyer , Gottfried Biewer
Podiumsdiskussion "Behinderung und Gesellschaft: Wo steht Österreich heute?"
Panel discussion, round table, Organisation of ...
3.12.2018 - 3.12.2018

Lehrkräfte mit Fluchthintergrund in Österreich – Inklusive Ansätze der (Re-)Professionalisierung in der LehrerInnenbildung

Michelle Proyer , Camilla Pellech
Failing Identities, Schools and Migrations: Teaching in (trans)national Constellations
Conference, Talk or oral contribution
27.10.2018 - 27.10.2018

Kategorisierungsmanie und Wissenshysterie in der Lehrer*innenbildung

Gertraud Kremsner , Raphael Zahnd , Michelle Proyer , Susanne Prummer , Barbara Nemestothy , Alexander Klement
Zwischen Emanzipation und Vereinnahmung
Conference, Talk or oral contribution
19.10.2018 - 21.10.2018