Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer


Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer

Porzellangasse 4
1090 Wien

T: +43-1-4277-60066
michelle.proyer@univie.ac.at

Office hours: by arrangement

Current teaching


Key Research Areas

  • Dealing with diversity in school - focus on disability
  • Inclusive education in school and out-of-school settings
  • Inclusive didactics and inclusion in teacher education
  • Disability at the intersection of gender/diversity, culture, human rights, development, religion and school/formal and non-formal educational structures
  • Participatory approaches to research in inclusive pedagogy
  • Intersection of education, disability and flight
  • Transculturality with focus on disability, migration and flight

 

Fields of activity

  • Teaching in the area of general principles of educational science and in the specialization inclusive pedagogy (focus: impairments)
  • (Participatory) research activites in the afore mentioned research areas
  • Talks and networking in the afore mentioned areas


Scientific profile

Publications


The Jagged Road to an Uncertain Future : Ethiopian Female University Students with Disabilities. / Bekele, Yirgashewa; Proyer, Michelle; Lehtomäki, Elina.

Inclusion as Social Justice: Theory and Practice in African Higher Education. ed. / Amasa P. Ndofirepi ; Martin Musengi. Vol. 5 Leiden; Boston : Brill | Sense, 2020. p. 320-340 (African higher education : developments and perspectives).

Publications: Contribution to bookChapterpeer-review


Vom Universal Design for Learning zum Local Universal Design for Inclusive Education – ein Plädoyer für inklusive Wurzeln. / Kremsner, Gertraud; Proyer, Michelle; Baesch, Sophia.

In: Sonderpädagogische Förderung heute, No. 01/2020, 2020, p. 34-46.

Publications: Contribution to journalArticlepeer-review


„Wir schaffen das!“ : Bildungswissenschaftliche (Re-)Qualifizierung für ehemalige Lehrpersonen mit Fluchthintergrund in Wien. / Proyer, Michelle; Rasul, Jomard (Corresponding author).

Lehrer/innen-Bildung im Kontext von Fluchtmigration : Perspektiven, Erkundungen und Impulse. ed. / Anna Aleksandra Wojciechowicz; Daniela Niesta Kayser; Miriam Vock. Weinheim & Basel : Beltz Juventa, 2020. p. 140-150.

Publications: Contribution to bookChapter


Doing inclusive research : Möglichkeiten und Begrenzungen gemeinsamer Forschungspraxis. / Kremsner, Gertraud (Corresponding author); Proyer, Michelle.

In: Österreichische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 44, No. 3, 12.2019, p. 61-81.

Publications: Contribution to journalArticlepeer-review


Ambivalenzen der Anerkennung beruflicher Qualifikationen von international ausgebildeten Lehrkräften mit Fluchterfahrung in Österreich unter Berücksichtigung europaweiter Entwicklungen. / Resch, Katharina; Terhart, Henrike; Kremsner, Gertraud et al.

In: SWS-Rundschau, Vol. 2019, No. 3, 04.10.2019, p. 255-274.

Publications: Contribution to journalArticlepeer-review


Ankommen reloaded : Zur teil-partizipativen Entwicklung und Installierung einer pädagogischen Bildungsmaßnahme für „forced migrant”-Lehrer*innen. / Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud; Pellech, Camilla et al.

Ist inklusive Schule möglich? : Nationale und internationale Perspektiven. ed. / Jasmin Donlic; Elisabeth Jaksche-Hoffman; Hans Karl Peterlini. Transcript Verlag, 2019. p. 161-178.

Publications: Contribution to bookChapter


Behinderung und Gesellschaft : Ein universitärer Beitrag zum Gedenkjahr 2018. / Biewer, Gottfried (Editor); Proyer, Michelle (Editor).

Wien : Universität Wien, 2019. 182 p.

Publications: BookCollection


Arbeitsmarktintegration von geflüchteten Lehrkräften am Beispiel eines Zertifikatskurses der Universität Wien. / Resch, Katharina; Kremsner, Gertraud; Proyer, Michelle et al.

Flüchtigkeiten: Sozialwissenschaftliche Debatten. 2. Band der Schriftenreihe “Sozialwissenschaften und Berufspraxis”. ed. / Birgit Blättel-Minck; Torsten Noack; Corinna Onnen; Katrin Späte; Rita Stein-Redent. Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden, 2019. p. 189-207.

Publications: Contribution to bookChapterpeer-review


Cologon : A Game to Foster Communication Skills in Inclusive Education. / Steinboeck, Matthias; Luckner, Naemi; Kayali, Fares et al.

Proceedings of the 14th International Conference on the Foundations of Digital Games (FDG '19). ed. / Foaad Khosmood; Johanna Pirker; Thomas Apperley; Sebastian Deterding. New Yor : ASSOC COMPUTING MACHINERY, 2019. p. 1-5 51.

Publications: Contribution to bookContribution to proceedingspeer-review


Talks, oral contributions

Showing entries 1 - 5 out of 135

Inclusive Assessment Made Easy. Designing School Environments on the Basis of the ICF

Michelle Proyer , Eva Verena Kleinlein , Lisa-Katharina Möhlen , Ana-Marija Vrebac
Inclusive Assessment Made Easy. Designing School Environments on the Basis of the ICF
Conference, Organisation of ...
4.12.2023 - 5.12.2023

Bridging the Practice Gap between Inclusive Assessment and Inclusive Education

Eva Verena Kleinlein , Michelle Proyer
ECER 2023
Conference, Talk or oral contribution
24.8.2023 - 24.8.2023

Umgangs- und Widerstandsformen im Feld Schule – Corona als Gamechanger in institutionalisierten Bildungs- und Lebenswelten

Michael Doblmair , Susanne Prummer , Michelle Proyer
Inklusion, Demokratie und Chancengerechtigkeit aus einer interdisziplinären und internationalen Perspektive
Conference, Talk or oral contribution
10.2.2023 - 10.2.2023

Kyoto University

Seyda Subasi Singh , Michelle Proyer
Research
..2023 - ..2023

Srinakharinwirot University

Seyda Subasi Singh , Michelle Proyer , Simon Reisenbauer
Research
..2023 - ..2023

Showing entries 1 - 5 out of 135