Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer
Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer
Porzellangasse 4
1090 Wien
Office hours: by arrangement
Key Research Areas
- Dealing with diversity in school - focus on disability
- Inclusive education in school and out-of-school settings
- Inclusive didactics and inclusion in teacher education
- Disability at the intersection of gender/diversity, culture, human rights, development, religion and school/formal and non-formal educational structures
- Participatory approaches to research in inclusive pedagogy
- Intersection of education, disability and flight
- Transculturality with focus on disability, migration and flight
Fields of activity
- Teaching in the area of general principles of educational science and in the specialization inclusive pedagogy (focus: impairments)
- (Participatory) research activites in the afore mentioned research areas
- Talks and networking in the afore mentioned areas
Scientific profile
Publications
„Wir schaffen das!“ : Bildungswissenschaftliche (Re-)Qualifizierung für ehemalige Lehrpersonen mit Fluchthintergrund in Wien. / Proyer, Michelle; Rasul, Jomard (Corresponding author).
Lehrer/innen-Bildung im Kontext von Fluchtmigration : Perspektiven, Erkundungen und Impulse. ed. / Anna Aleksandra Wojciechowicz; Daniela Niesta Kayser; Miriam Vock. Weinheim & Basel : Beltz Juventa, 2020. p. 140-150.Publications: Contribution to book › Chapter
Doing inclusive research : Möglichkeiten und Begrenzungen gemeinsamer Forschungspraxis. / Kremsner, Gertraud (Corresponding author); Proyer, Michelle.
In: Österreichische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 44, No. 3, 12.2019, p. 61-81.Publications: Contribution to journal › Article › peer-review
Ambivalenzen der Anerkennung beruflicher Qualifikationen von international ausgebildeten Lehrkräften mit Fluchterfahrung in Österreich unter Berücksichtigung europaweiter Entwicklungen. / Resch, Katharina; Terhart, Henrike; Kremsner, Gertraud et al.
In: SWS-Rundschau, Vol. 2019, No. 3, 04.10.2019, p. 255-274.Publications: Contribution to journal › Article › peer-review
Ankommen reloaded : Zur teil-partizipativen Entwicklung und Installierung einer pädagogischen Bildungsmaßnahme für „forced migrant”-Lehrer*innen. / Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud; Pellech, Camilla et al.
Ist inklusive Schule möglich? : Nationale und internationale Perspektiven. ed. / Jasmin Donlic; Elisabeth Jaksche-Hoffman; Hans Karl Peterlini. Transcript Verlag, 2019. p. 161-178.Publications: Contribution to book › Chapter
Publications: Electronic/multimedia output › Web publication
Behinderung und Gesellschaft : Ein universitärer Beitrag zum Gedenkjahr 2018. / Biewer, Gottfried (Editor); Proyer, Michelle (Editor).
Wien : Universität Wien, 2019. 182 p.Publications: Book › Collection
Arbeitsmarktintegration von geflüchteten Lehrkräften am Beispiel eines Zertifikatskurses der Universität Wien. / Resch, Katharina; Kremsner, Gertraud; Proyer, Michelle et al.
Flüchtigkeiten: Sozialwissenschaftliche Debatten. 2. Band der Schriftenreihe “Sozialwissenschaften und Berufspraxis”. ed. / Birgit Blättel-Minck; Torsten Noack; Corinna Onnen; Katrin Späte; Rita Stein-Redent. Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden, 2019. p. 189-207.Publications: Contribution to book › Chapter › peer-review
Cologon : A Game to Foster Communication Skills in Inclusive Education. / Steinboeck, Matthias; Luckner, Naemi; Kayali, Fares et al.
Proceedings of the 14th International Conference on the Foundations of Digital Games (FDG '19). ed. / Foaad Khosmood; Johanna Pirker; Thomas Apperley; Sebastian Deterding. New Yor : ASSOC COMPUTING MACHINERY, 2019. p. 1-5 51.Publications: Contribution to book › Contribution to proceedings › peer-review
„Die Guten ins Töpfchen, die Schlechten ins Kröpfchen“ : Von willkürlichen Demarkationen, Grenzziehungen und Zuordnungen in der Integration/Inklusion. / Proyer, Michelle.
Inklusion im Spannungsfeld von Normalität und Diversität: Grundfragen der Bildung und Erziehung. ed. / Elisabeth von Stechow; Philipp Hackstein; Kirsten Müller; Marie Esefeld; Barbara Klocke. Vol. 1 Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2019. p. 184 - 191.Publications: Contribution to book › Chapter
Digitaler Spielplatz Schule? / Möhlen, Lisa-Katharina; Osimk, Nicole; Proyer, Michelle et al.
In: Behinderte Menschen. Zeitschrift für gemeinsames Leben, Lernen und Arbeiten, No. 06/2019, 2019.Publications: Contribution to journal › Article › peer-review