Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer


Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer

Porzellangasse 4
1090 Wien

T: +43-1-4277-60066
michelle.proyer@univie.ac.at

Office hours: by arrangement

Current teaching


Key Research Areas

  • Dealing with diversity in school - focus on disability
  • Inclusive education in school and out-of-school settings
  • Inclusive didactics and inclusion in teacher education
  • Disability at the intersection of gender/diversity, culture, human rights, development, religion and school/formal and non-formal educational structures
  • Participatory approaches to research in inclusive pedagogy
  • Intersection of education, disability and flight
  • Transculturality with focus on disability, migration and flight

 

Fields of activity

  • Teaching in the area of general principles of educational science and in the specialization inclusive pedagogy (focus: impairments)
  • (Participatory) research activites in the afore mentioned research areas
  • Talks and networking in the afore mentioned areas


Scientific profile

Publications


„Wir schaffen das!“ : Bildungswissenschaftliche (Re-)Qualifizierung für ehemalige Lehrpersonen mit Fluchthintergrund in Wien. / Proyer, Michelle; Rasul, Jomard (Corresponding author).

Lehrer/innen-Bildung im Kontext von Fluchtmigration : Perspektiven, Erkundungen und Impulse. ed. / Anna Aleksandra Wojciechowicz; Daniela Niesta Kayser; Miriam Vock. Weinheim & Basel : Beltz Juventa, 2020. p. 140-150.

Publications: Contribution to bookChapter


Doing inclusive research : Möglichkeiten und Begrenzungen gemeinsamer Forschungspraxis. / Kremsner, Gertraud (Corresponding author); Proyer, Michelle.

In: Österreichische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 44, No. 3, 12.2019, p. 61-81.

Publications: Contribution to journalArticlepeer-review


Ambivalenzen der Anerkennung beruflicher Qualifikationen von international ausgebildeten Lehrkräften mit Fluchterfahrung in Österreich unter Berücksichtigung europaweiter Entwicklungen. / Resch, Katharina; Terhart, Henrike; Kremsner, Gertraud et al.

In: SWS-Rundschau, Vol. 2019, No. 3, 04.10.2019, p. 255-274.

Publications: Contribution to journalArticlepeer-review


Ankommen reloaded : Zur teil-partizipativen Entwicklung und Installierung einer pädagogischen Bildungsmaßnahme für „forced migrant”-Lehrer*innen. / Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud; Pellech, Camilla et al.

Ist inklusive Schule möglich? : Nationale und internationale Perspektiven. ed. / Jasmin Donlic; Elisabeth Jaksche-Hoffman; Hans Karl Peterlini. Transcript Verlag, 2019. p. 161-178.

Publications: Contribution to bookChapter


Behinderung und Gesellschaft : Ein universitärer Beitrag zum Gedenkjahr 2018. / Biewer, Gottfried (Editor); Proyer, Michelle (Editor).

Wien : Universität Wien, 2019. 182 p.

Publications: BookCollection


Arbeitsmarktintegration von geflüchteten Lehrkräften am Beispiel eines Zertifikatskurses der Universität Wien. / Resch, Katharina; Kremsner, Gertraud; Proyer, Michelle et al.

Flüchtigkeiten: Sozialwissenschaftliche Debatten. 2. Band der Schriftenreihe “Sozialwissenschaften und Berufspraxis”. ed. / Birgit Blättel-Minck; Torsten Noack; Corinna Onnen; Katrin Späte; Rita Stein-Redent. Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden, 2019. p. 189-207.

Publications: Contribution to bookChapterpeer-review


Cologon : A Game to Foster Communication Skills in Inclusive Education. / Steinboeck, Matthias; Luckner, Naemi; Kayali, Fares et al.

Proceedings of the 14th International Conference on the Foundations of Digital Games (FDG '19). ed. / Foaad Khosmood; Johanna Pirker; Thomas Apperley; Sebastian Deterding. New Yor : ASSOC COMPUTING MACHINERY, 2019. p. 1-5 51.

Publications: Contribution to bookContribution to proceedingspeer-review


„Die Guten ins Töpfchen, die Schlechten ins Kröpfchen“ : Von willkürlichen Demarkationen, Grenzziehungen und Zuordnungen in der Integration/Inklusion. / Proyer, Michelle.

Inklusion im Spannungsfeld von Normalität und Diversität: Grundfragen der Bildung und Erziehung. ed. / Elisabeth von Stechow; Philipp Hackstein; Kirsten Müller; Marie Esefeld; Barbara Klocke. Vol. 1 Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2019. p. 184 - 191.

Publications: Contribution to bookChapter


Digitaler Spielplatz Schule? / Möhlen, Lisa-Katharina; Osimk, Nicole; Proyer, Michelle et al.

In: Behinderte Menschen. Zeitschrift für gemeinsames Leben, Lernen und Arbeiten, No. 06/2019, 2019.

Publications: Contribution to journalArticlepeer-review


Talks, oral contributions

Showing entries 1 - 5 out of 133

Umgangs- und Widerstandsformen im Feld Schule – Corona als Gamechanger in institutionalisierten Bildungs- und Lebenswelten

Michael Doblmair , Susanne Prummer , Michelle Proyer
IFO 2023
Conference, Talk or oral contribution
10.2.2023 - 10.2.2023

Kyoto University

Seyda Subasi Singh , Michelle Proyer
Research
..2023 - ..2023

Srinakharinwirot University

Seyda Subasi Singh , Michelle Proyer , Simon Reisenbauer
Research
..2023 - ..2023

Education in Times of Crisis. Global Perspectives on Inclusive Education Beyond COVID

Simon Reisenbauer , Michelle Proyer , Seyda Subasi Singh , Siriparn Sriwanyong , Tamala Boonyakarn
Education in Times of Crisis. Global Perspectives on Inclusive Education Beyond COVID
Seminar/Workshop, Organisation of ...
28.11.2022 - 28.11.2022

Von diagnostischen Kategorien zu diagnosegeleiteter Praxis - Zur Konzeptualisierung (inklusions-)pädagogischer Diagnostik

Eva Verena Kleinlein , Michelle Proyer
Perspektiven zur Pädagogischen Diagnostik im Kontinuum der Lehrer*innenbildung
Conference, Talk or oral contribution
19.11.2022 - 19.11.2022

Showing entries 1 - 5 out of 133