Dr. Katharina Resch MSc Bakk.
Mag. Dr. Katharina Resch, Privatdoz. Bakk. MSc
Porzellangasse 4
1090 Wien
Sprechstunde: bedarfsorientiert (via Zoom)
Forschungsschwerpunkte
- Empirische Bildungsforschung, Bildungssoziologie und Hochschulforschung
- Kulturelle und soziale Vielfalt, Diversität und Kultursoziologie
- Lernen durch Engagement, Service Learning und projektbasiertes Lernen
- Gesundheitssoziologie und Gesundheitsförderung
Tätigkeitsbereiche
- Lehre im Bereich der Bildungswissenschaften und der Lehrer*innenbildung
- Forschung im Bereich der oben angeführten Schwerpunkte
- Vortragstätigkeit im Kontext wissenschaftlicher Konferenzen
- Drittmittelakquise in den oben genannten Bereichen
Wissenschaftliches Profil
Laufende Projekte
Abgeschlossene Projekte
- DFK - Deutschförderklassen
- ENGAGE STUDENTS: Promoting social responsibility of students by embedding service learning within HEIs curricula
- European STEP (Student Engagement Project, Erasmus+ /KA2)
- FRIEND-SHIP - Improving students' social participation in primary and secondary schools across Europe
- SOLVINC - Solving intercultural conflicts with international students
- Student DCE
Publikationen
Zeige Ergebnisse 1 - 5 von 70
Social inequalities in international student mobility. Reviewing conceptual approaches. / Carlson, Sören; Thais, Franca; Lomer, Sylvie et al.
in: British Journal of Sociology, 11.06.2025.
in: British Journal of Sociology, 11.06.2025.
Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Institutional status and support for campus-community partnerships in Austrian higher education: Exploring faculty perceptions of implementation and challenges. / Fellner, Magdalena; Rameder, Paul; Resch, Katharina et al.
in: Journal of Innovation and Entrepreneurship , Band 14, Nr. 71, 06.2025, S. 1-22.
in: Journal of Innovation and Entrepreneurship , Band 14, Nr. 71, 06.2025, S. 1-22.
Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Exploring a low sense of social belonging in first-generation students in post-pandemic university in Austria. / Resch, Katharina (Korresp. Autor*in); Bleicher, Ulrike.
in: European Educational Research Journal, 01.2025.
in: European Educational Research Journal, 01.2025.
Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
A mixed-methods study of teachers’ experiences of using a standardised language screening to test multilingual students in Austrian schools. / Hassani, Sepideh; Schwab, Susanne; Resch, Katharina et al.
in: The Language Learning Journal , 2025.
in: The Language Learning Journal , 2025.
Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Digital Civic Engagement. Case Studies in the Interplay Between Civic Engagement, Student Voice and Digitalization of Higher Education. / Freudhofmayer, Sabine (Korresp. Autor*in); Resch, Katharina.
Bloomsbury Handbook of Student Voice in Higher Education. Hrsg. / Jerusha Conner; Launa Gauthier; Carolina Guzmán Valenzuela; Rille Raaper. 1. Aufl. London: Bloomsbury Publishing, 2024. S. 237-249.
Bloomsbury Handbook of Student Voice in Higher Education. Hrsg. / Jerusha Conner; Launa Gauthier; Carolina Guzmán Valenzuela; Rille Raaper. 1. Aufl. London: Bloomsbury Publishing, 2024. S. 237-249.
Veröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
Vorträge
Zeige Ergebnisse 21 - 25 von 47
Students’ Social and Academic Integration in Higher Education during the COVID-19 Emergency Remote Education Period in Austria
Katharina Resch
15th ESA Conference 2021
Konferenz,
Vortrag
1.9.2021 - 1.9.2021
Veränderte soziale Zugehörigkeit zur Hochschule während des Home Learnings
Katharina Resch
Gemeinsamer Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (DGS) und der Österreichischen Gesellschaft für Soziologie (ÖGS)
Konferenz,
Vortrag
24.8.2021 - 24.8.2021
Soziale Verantwortung und studentisches Engagement: Potentiale der Digitalisierung
Sabine Freudhofmayer
,
Katharina Resch
,
Ralph Chan
Kolloquium der Soziologie
Vortragsreihe, Kolloquium,
Vortrag
7.7.2021 - 7.7.2021
Wissenstransfer als notwendige Bedingung für Service-Learning. Zwei aktuelle Beispiele aus Österreich
Katharina Resch
,
Peter Slepcevic-Zach
1. Konferenz zu Service Learning an Schweizer Hochschulen
Konferenz,
Vortrag
17.6.2021 - 17.6.2021
Fostering Students’ Civic Responsibility through Digital Civic Engagement
Sabine Freudhofmayer
,
Katharina Resch
,
Ralph Chan
The Role of Universities in Addressing Societal Challenges and Fostering Democracy.
Konferenz,
Vortrag
25.3.2021 - 25.3.2021