Dr. Katharina Resch MSc Bakk.
Mag. Dr. Katharina Resch, Bakk. MSc
Porzellangasse 4
1090 Wien
Zimmer: 334
Sprechstunde: bedarfsorientiert (via Zoom)
Forschungsschwerpunkte
- Empirische Bildungsforschung, Bildungssoziologie und Hochschulforschung
- Kulturelle und soziale Vielfalt, Diversität und Kultursoziologie
- Lernen durch Engagement, Service Learning und projektbasiertes Lernen
- Gesundheitssoziologie und Gesundheitsförderung
Tätigkeitsbereiche
- Lehre im Bereich der Bildungswissenschaften und der Lehrer*innenbildung
- Forschung im Bereich der oben angeführten Schwerpunkte
- Vortragstätigkeit im Kontext wissenschaftlicher Konferenzen
- Drittmittelakquise in den oben genannten Bereichen
Wissenschaftliches Profil
Laufende Projekte
Abgeschlossene Projekte
- DFK - Deutschförderklassen
- ENGAGE STUDENTS: Promoting social responsibility of students by embedding service learning within HEIs curricula
- European STEP (Student Engagement Project, Erasmus+ /KA2)
- FRIEND-SHIP - Improving students' social participation in primary and secondary schools across Europe
- SOLVINC - Solving intercultural conflicts with international students
- Student DCE
Publikationen
Handling multilingual data: transcription and translation. / Resch, Katharina.
The Handbook of Teaching Qualitative and Mixed Research Methods: A Step-by-Step Guide for Instructors. Hrsg. / Alissa Ruth; Amber Wutich; Russ Bernard. London : Routledge, Taylor & Francis, 2022.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer-Review
How do universities recognise student volunteering? A symbolic interactionist perspective on the recognition of student engagement in higher education. / Resch, Katharina; Knapp, Mariella; Schrittesser, Ilse.
in: European Journal of Higher Education, Band 12, Nr. 2, 2022, S. 194-210.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Service-Learning als Methode des hochschulischen Wissenstransfers. / Resch, Katharina; Slepcevic-Zach, Peter.
Wissenstransfer – Komplexitätsreduktion – Design. Hrsg. / Gerald Moll; Julia Schütz. wbv, 2021. S. 150-169.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer-Review
Praxisrelevanz der Hochschullehre durch den Service-Learning-Ansatz und andere praxisorientierte Methoden stärken. / Resch, Katharina.
Rigour and Relevance: Hochschulforschung im Spannungsfeld zwischen Methodenstrenge und Praxisrelevanz.: Studienreihe Hochschulforschung Österreich. Hrsg. / Attila Pausits; Regina Aichinger; Martin Unger; Magdalena Fellner; Biance Thaler. Münster : Waxmann Verlag, 2021. S. 131-144.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband
Inclusion does not solely apply to students with disabilities: Pre-service teachers’ attitudes towards inclusive schooling of all students. / Schwab, Susanne; Resch, Katharina; Alnahdi, Ghaleb H.
in: International Journal of Inclusive Education, 30.07.2021, S. 1-17.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review